Utfärden startade planenligt 8.45 med komfortabel buss från Alternativtrafik. Första anhalten var Klippans pappersbruk där vi blev guidad av Christer Jönsson, som kunde allt om brukets historia från 1537 till idag. Imponerande. Tyvärr var inte den pappersmaskin igång som vi kunde se. Jag bifogar därför en filmsnutt från mitt besök 2023.
Nästa anhalt Lotta på Åsen, för lunch. Här blev det lite struligt, man kunde bara servera en rätt åt gången. Maten smakade bra.
Sankt Petri kyrka i Klippan var nästa besök. Ett arkitektoniskt mästerverk av Sigurd Lewerenz. Kyrkan invigdes 1966. Vi blev guidade av Bert Inge Karlsson, som troligen kunde förmedla allt som var värt att veta om kyrkan och dess historia. Jag har besökt kyrkan ett flertal gånger men först efter gårdagens guidning förstår man hur unik den är. Efter 1 ½ timme i kyrkan bar det iväg till Sånnagårdens gårdsbutik i Kvidinge för eftermiddagskaffe med bulle. Maria Isberg informerade om deras verksamhet.
Åter hemma på Foodhills parkering cirka 16.30 efter en givande dag.

Torsten Andersson